Vinterdæk hele året?

Kan det egentlig betale sig at bruge tid og kræfter på først at skifte til vinterdæk om vinteren, for så at skifte tilbage igen når det bliver forår igen? Dette spørgsmål bliver kun endnu mere relevant, nu hvor man kan gøre status over sommeren 2015, som mest af alt har budt på et vejr der mest af alt minder om den vejrudsigt man forventer i november måned. Og med sådan en omgang regn og kulde selv om det sommer skulle man da tro, at det havde været bedre at beholde sine vinterdæk på hele året i stedet for at skifte. Men før du sætter dine sommerdæk til salg på dba.dk, så læs lige med her. For der er faktisk stadig gode grunde til at skifte mellem sommer- og vinterdæk.

Vinterdæk er bedst i kulden

VinterdækSelv om du måske synes at sommeren har været kold så har det dog sjældent være under 7 grader. Og 7 grader er den temperatur der afgør hvornår vinterdæk er det rette valg. Et vinterdæk er lavet af en gummiblanding hvor der er mere silika og naturgummi end i andre dæktyper. Dette medfører at vinterdækket holder sig blødt ved lave temperaturer. Så hvor et hårdt dæk vil have mindre friktion med vejbanen, sørger blødheden i vinterdækkene for at vejgrebet bliver så godt som muligt. Blødheden medfører til gengæld også at vinterdækket bliver lidt for blødt om sommeren og dermed slides lidt for hurtigt op. Så når du oplever at temperaturen er under 7 grader mens du skal bruge bilen, så er det på høje tid at få skiftet om til vinterdæk. Og selvfølgelig også vice versa.

Bedre trækevne i sne

Dybdetest

Ud over den ekstra blødhed har vinterdækket også en anden klar fordel, når du kører i vinterhalvåret. Et vinterdæk har nemlig også flere lameller end for eksempel et sommerdæk. Når man har flere lameller i dækket vil hver enkelt lamel være mindre hvilket gør, at der ikke så nemt sætter sig skidt, is og sne fast i dækket. Jo renere et dæk er, jo bedre bremse- og trækevne har det. Så med et vinterdæk minimere du risikoen for at skride ud eller miste styringen med bilen, når du kører i sne.

Mindre risiko for akvaplanning

Mønstret på et vinterdæk er i højere grad optimeret til, at kunne lede vandet væk, således at du undgår akvaplanning. Sommerdæk kan også godt lede vand væk men egenskaberne på et vinterdæk er bare et hak bedre i denne disciplin.

Generelt anbefaler både FDM og dækbranchen at du skifter til vinterdæk om vinteren af ovenstående årsager. Så du slipper ikke for at komme i gang med donkraften igen i år. Men husk når du alligevel har fat i dine vinterdæk, at tjekke dem for både dæktryk, mønsterdybde og alder. Ellers kan vinterdækket ikke rede dig når det bliver glat. Især alderen er noget mange overser da det, i modsætning til dæktryk og mønsterdybde, ikke er noget man opdager bare ved at se på dækket. Men et vinterdæk nedbrydes lidt hvert år uanset om det bliver brugt eller ej. Derudover går du glip af de teknologiske landvindinger der er gjort hvert eneste af de 10 forgangne år, som er med til at øge din sikkerhed, så du kan færdes trygt på de glatte vintervej. Derfor anbefales det heller ikke at køre med et vinterdæk der er over 10 år gammelt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *