Er gossip en døende nyhedsform?

Du skal bestemt ikke være bange for, at gossip er en døende nyhedsform, for det er det langt fra. Tværtimod, så er der flere og flere, der begynder at læse diverse former for gossip og de mange danske medier har længe fundet ud af, at det er nemt at skabe virale nyheder ved hjælp af de sociale medier, hvis bare de sørger for at dele de helt rigtige former for gossip-relaterede nyheder og historier – for dem handler det naturligvis bare om at skabe indhold, der trækker besøgende til, for det er deres trafik, som de tjener deres penge på og deres trafik, de bruger til at overbevise potentielle kunder om, at de skal bruge penge på en annonce på deres hjemmeside. Et godt eksempel på et sådant nyhedsmedie er EB.dk, der dagligt udgiver rigtig, rigtig mange nyheder og dermed kommer der også rigtig meget indhold på deres hjemmeside, der potentielt set kan tiltrække flere besøgende og det er lig med mere trafik, som også giver dem kroner i kassen, da deres annoncer oftest beregnes med udgangspunkt i antal visninger. Derfor er gossip heller ikke nogen døende nyhedsform, men det er derimod en nyhedsform, der for alvor er på vej frem på nettet, for ikke nok med, at der er flere og flere, der er begyndt at læse gossip, så er der også flere og flere medier, der er begyndt at udgive gossip på deres website, da det tiltrækker besøgende.

Hvorfor går gossip viralt på de sociale medier?

Der kan være flere gode grunde til at gossip kan gå viralt på de sociale medier, men det handler med garanti i høj grad om, at folk godt kan lide at videregive sladder og gossip må bestemt siges at være sladder i stor stil. Der skal heller ikke være nogen tvivl om, at der er rigtig mange, der blot godt kan lide at udstille andre og i særdeleshed de mange realitystjerner, som allerede har udstillet sig rigtig meget på TV, hvilket f.eks. kunne være i Paradise Hotel, For Lækker til Love eller lignende. Endvidere, så er det også meget nemmere at dele en sådan historie, som har et aspekt af gossip, for du er som sådan ikke nødsaget til at knytte en kommentar til det, men på den anden side, så kan du ikke bare dele en artikel med et politisk budskab eller lignende, uden at knytte en eller anden form for kommentar til den pågældende nyhed eller historie. Slutteligt, så er der med garanti også rigtig mange, der er langt mere tilbøjelige til at dele en form for gossip på deres Facebook-profil, fordi det får dem til at føle sig bedrevidende og hævet over dem, hvis de har gjort et eller andet dumt i nattelivet el.lign. Det er ikke alle, der vil indrømme dette, men sådan forholder det sig.

Skandaler går nemmere viralt end positivt ladede historier

En helt anden grund til, at rigtig mange former for gossip også ender med at gå viralt er, at det er meget nemmere at få en skandale eller en historie, der på den anden side er negativt ladet til at gå viralt sammenlignet med en historie, der er positivt ladet. Det kunne eksempelvis være historien om, at et eller andet kendt par er blevet gravide eller at en kendt personlighed har fundet sig en ny kæreste. Af en eller anden grund, så er der dog flere, der vælger at dele en historie, hvis den i stedet handler om at et par netop er gået fra hinanden eller en virksomhed, som har behandlet en kunde eller en medarbejder rigtig skidt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *