Derfor skal du spise mere grønkål

Vidste du, at grønkål indeholder dobbelt så meget calcium som almindelig komælk? Men ikke nok med det; grønkål er nærmest naturens egen vitaminpille, siden den er spækket med både vitaminer og mineraler. Den er blandt andet rig på A-, C-, og K- vitamin, som blandt andet er med til at styrke knoglerne, immunforsvaret og synet, og vitamin K er desuden vigtigt for dannelsen til at danne proteiner i kroppen. Grønkål indeholder dog kun 3 gram protein per 100 gram, men til gengæld er grøntsagen absolut fedtfri, og så har den et lavt kalorieindhold på bare 50 kalorier pr. 100 gram. Du kan altså godt sætte tænderne i den grønne vitaminbombe med god samvittighed. Grønkål er også en af de mest jern-rige grøntsager. Per kalorie indeholder grønkål faktisk mere jern end oksekød, og jern er vigtigt at få tilført i kosten, da jern er med til at styrke leverfunktionen og til at transportere ilt gennem kroppen. De seneste år er grønkål og andre kålarter også blevet meget anvendt til forskellige detox- og udrensningskure, og det kommer af at grønkål indeholder mange fibre, som er med til at udløse affaldsstoffer fra kroppen, og efterlade din krop udrenset på ny.

Sådan tilfører du grønkål i kosten

kaalGrønkål er let at få tilført ind i din daglige kost, og den tidligere udskældte grøntsag er meget mere end grønlangkål og kålstuvning. Siden palæo- og rawfood livsstilen har vundet stor plads i Danmark, er grønkålen fulgt med, og det har givet anledning til at eksperimentere med kålen på helt nye måder. Grønkål er perfekt til salater, wokretter, gryderetter, men som noget helt nyt er grønkål også brugt i smoothies. Dens neutrale smag gør, at man ikke vil opdage smagen af grønkål i sin frugt- eller bærsmoothie, og derfor er det en smart måde at få implementeret grønkål i kosten, også selvom man måske ikke er helt så pjattet med kål. Ligesom i smoothie, kan grønkål også bruges i juice. En opskrift, der hitter i palæo- og lowcarb-verdenen, er grønkålschips. De er slet ikke så svære at lave selv, hvis du har adgang til en ovn. Det er bare at skylle kålbladene, sætte dem på en bageplade med bagepapir og drysse dit yndlingskrydderi på og spraye dem med olivenolie. Det tager ikke mere end 10-15 minutter at bage dem, og så har du en helsebombe af en god snack, eller et mere sundere alternativ til drys på salaten. Kålchips smager overraskende godt, og er en smart måde at tilføre mere grønkål i kosten. En anden måde at implementere grønkål i kosten, er ved at blande den i de retter, du alligevel skal tilberede og spise. Dens neutrale smag vil ikke dominere, og derfor er det en skjult vitaminbombe, du tilfører din mad. F.eks. kan du finhakke den og blande den sammen med kødsovsen til lasagnen eller bolognaisen, eller du kan tilføje den som en ekstra grøn ingrediens til din spinattærte eller quiche. Det er kun fantasien der sætter grænser, og så længe du bare tilføjer lidt, er du sikret en sundere hverdag. Læs mere om grønkål på http://soenderjydsk-kaal.dk/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *